Problemem większości kierowców, którzy zaplanowali drobne poprawki lakiernicze, jest dobranie odpowiedniego lakieru samochodowego. Często pojawiają się na karoserii pewne ubytki czy zadrapania, z którymi wcale nie musimy jechać od razu do lakierni, a możemy zamaskować je sami we własnym zakresie. Nie mniej jednak dobór odpowiedniej barwy, jest prawdziwym wyzwaniem. Możemy skorzystać z tabliczki znamionowej, jednak taki efekt nie zawsze będzie jednolity. Jakie wyróżniamy więc rodzaje lakierów samochodowych, a także jak dobrać ten odpowiedni?
Rodzaje lakierów samochodowych
W pierwszej kolejności, możemy wyróżnić dwie kategorie jeśli chodzi o lakiery samochodowe. Pierwsza z nich obejmuje podział, ze względu na połysk, a druga- ze względu na skład lakierów. Zacznijmy od podziału według połysku. Wyróżniamy lakiery:
- matowe – efektowne i trwałe, nie mniej jednak trudne w pielęgnacji.
- metaliczne – gwarantują piękny połysk karoserii.
- perłowe – zapewniające perłowy wygląd powłoki lakierniczej.
- specjalne – czyli kameleony czy neony, a także lakiery z efektem rdzy.
Dzieląc lakiery samochodowe, ze względu na ich skład, możemy wyróżnić:
- lakier bezbarwny – transparentny, który przeznaczony jest do ochrony oryginalnego lakieru karoserii.
- lakier strukturalny – przeznaczony do elementów z tworzywa sztucznego.
- lakier akrylowy – nakłada się go jedną warstwą, a drugą utwardza.
- lakier bazowy – który łączy się z lakierem bezbarwnym.
- lakier wodny – gwarantuje powłokę o maksymalnym połysku.
Dobór lakieru do samochodu – spektrofotometr
Jeśli musimy wykonać poprawki lakiernicze, które obejmują większe części karoserii, najlepiej posłużyć się urządzeniem zwanym spektrofotometrem. Dobór koloru, przy lakierowaniu auta ma ogromne znaczenie, a sprzęt ten pozwoli nam zmierzyć powłokę lakierniczą, a następnie wgra dane do programu kolorystycznego. Oczywiście manewr ten, możemy wykonać jedynie w lakierniach i specjalistycznych zakładach. Dzięki spektrofotometrowi, program komputerowy dobierze dokładnie taki sam kolor lakieru, jaki mamy na naszej karoserii- można powiedzieć, że urządzenie to eliminuje błąd ludzkiego oka, o ile pomiar jest dobrze skalibrowany. Jednak należy pamiętać, że nawet z pomocą zaawansowanych programów, nie jest możliwe dobranie odcienia w 100% takiego samego. Ważne jest więc umiejętne nakładanie lakieru i jego cieniowanie.
Jak można dobrać lakier, w przypadku kiedy auto nie posiada oryginalnego lakieru?
Dobór lakieru do samochodu, szczególnie jeśli nasz samochód ma już za sobą pierwszą młodość i pierwsze stłuczki, może być niezwykle trudne. Wówczas auto nie ma już oryginalnej powłoki lakierniczej. Wówczas musimy sprawdzić oryginalny kolor, a można dokonać tego w bardzo prosty, tradycyjny sposób z wykorzystaniem pasty polerskiej. Warto wiedzieć, że jednorodny lakier akrylowy, pozostawi ślad na ściereczce czy innym materiale, który został użyty do polerowania. Jeśli mamy do czynienia z lakierem dwuwarstwowym, sposób ten się nie sprawdzi.
Jak dobrać kolor lakieru metalicznego lub perłowego?
Lakiery perłowe i metaliczne, są największym wyzwaniem przy różnego rodzaju poprawkach lakierniczych. Nie ma tutaj miejsca na błąd, a lakier samochodowy musi wyglądać identycznie, bez względu na kąt patrzenia. Warto wiedzieć, że perłowa powłoka musi równomiernie odbijać promienie słoneczne. Niestety, konieczne jest więc udanie się do lakierni, gdzie specjaliści pomogą uzyskać nam kolor, najbardziej zbliżony do tego, który mamy na karoserii. W tym wypadku, niezbędna jest odpowiednia wiedza, a także doświadczenie. Oczywiście znajdziemy lakiery metaliczne i perłowe w sklepie i o ile, nie jest wymagane lakierowanie większej powierzchni, możemy wykorzystać tabliczkę znamionową i dobrać odpowiedni odcień w sklepie.